Hem

söndag 1 mars 2015

#Blogg100 - tredje gången gillt... Ny blogg...

Så drar vi igång igen då. Med bloggandet som verkligen varit i stå de senaste åren. De som känner mig vet att jag skrev intensivt och mycket på min gamla blogg MinaModerataKarameller tidigare. Men med åren tog energin slut av olika anledningar. Inte för att jag tycker att samhällskritik och oppinionsbildning är mindre viktigt idag. Men frågan som jag ställde mig var om jag tyckte det var värt allt bekymmer att vara uppbunden av en lokal partiorganisation som inte gillade att jag skrev, utan snarare uteslöt mig ur möjlig gemenskap av denna anledning. Det är dock trist att det är så vanligt att man lägger skuld på person och inte på situationen. Hur som helst, därför har jag startat en ny blogg som heter Mary X Jensen - rätt upp och ned. Då kan jag vara fri.

Jag insåg att mina försök att förändra och skapa öppenhet inte var intressanta för andra. Så jag gav upp och låter dem vara ifred. Min tid måste vara mer positiv för att trivseln ska infinna sig. Man kan driva opinion på många olika sätt. Det bland annat kommer jag att skriva om framöver i den här bloggen under #Blogg100-perioden. Det blir fria tankar kring allt möjligt. En öppen dagbok, personlig men inte privat.

En intressant fundering som jag länge har haft kring demokratin i praktiken understryks idag av en artikel där frågan om hur det ligger till med folkstyret egentligen tas upp. Det har jag funderat över länge nu. Hur blir det med demokratin när politiken tas över av politikerproffsen? När mötena läggs på dagtid och förhindrar alla vanliga arbetande männsikor att delta i demokratin.

Läs artiklen här och diskutera...






2 kommentarer: