Hem

onsdag 4 mars 2015

Var sak på sin plats...

Skaffade en bok. Var sak på sin plats heter den - rensa bort resten.  Rita Emmet heter författaren. Det är så att det för det mesta behövs en bok för att det ska gå att komma igång med större projekt, eller rättare sagt det behövs alltid en bok. Överhuvudtaget. Anledningen till just denna bok var åsynen av mitt lilla arbetsrum. Det är väl så där 8 kvadratmeter kanske och det är helt perfekt för skrivjobb, studier och tänkande.  Husets minsta rum med ett fönster som leder ut till en korsning där man snabbt befinner sig i något som liknar Johnny Castaways värld. Det är en väldigt gammal skärmsläckare som handlar om Johnny som är på en öde ö. Där händer allt. Cocosnötter ramlar ned från palmen, fartyg åker förbi, han fiskar osv osv. Grafiken är betydligt enklare än den som vi är vana vid idag.

Kolla här - det är lite datorhistoria kan man säga.

Jaha - det skulle handla om ordning och reda det här så var kommer Johnny in i det hela. Det kan man undra. Men se det fungerar ofta så här - fåglarna kommer flygande mest hela tiden (MyersBriggs ENFP/T) - det är därför det är bra att ha en bok som kanske kan strukturera det hela. I alla fall i någon mån då.

Ni vet att man tvättar målning uppifrån och ned? Då blir det inga rinningar. Nu ska vi iofs inte tvätta målningar utan sortera papper här och damma, putsa fönster kanske, eventuellt byta gardiner.  Det är bara tt ge sig i kast. Papper är det värsta jag vet men det är som om de förökar sig likt vandrande pinnar, för de försvinner också liksom aldrig. Nu är ju frågan behöver jag behålla alla de där gamla anteckningarna från 80-talets studier i macroekonomi, eller alla dessa papers som jag skrivit sedan dess i allehanda ämnen. Faktun är att jag måste nog det. Spara dem. Det är något maniskt i det där att jag måste ha den där kopian av urdraget ur Arne Ness (1971), Empirisk semantik som jag fick av Arvid Löfberg någon gång lpngt bak i tiden. Jag har nästan mani på att behålla just det utdraget. Det är alltid borta nör jag ska ha det, men slängt är det inte.

"... Karneades (omkr. 214-129 f.Kr). Han hävdade att ingen ståndpunkt är helt säker, det finns alltid någonting som talar emot, och ingen ståndpunkt är alldeles omöjlig för det finns alltid något som talar för den." (sidan 83).

Undra på att man känner sig tokig ibland.

Men att man börjar hosta av damm är alldeles säkert i allafall och nu måste det bort ur bokhyllor och andra gömmor. Nackdelen med att ha ett rum för sig själv är att det så lätt blir att det försumma ur städsynpunkt. Visst kan man inkalla RUT, men samtidigt. Mina rum är mina personliga boningar och jag vill inte ha RUT här. Så himla jobbigt att städa är det inte. Nåväl om man gör det lite mer ofta så blir det lättare. Som det står i Emmets bok.

" Odla en enkel vana - om det tar mindre än en minut, gör det nu... "

OK, men många minuter blir lätt en timme eller fler. I synnerhet om man slarvat en tid bakåt med att göra de där minutgrejorna. En genomsnittlig villa innehåller mer än 350.000 föremål. Jag vet inte om det är sant och vågar inte räkna efter heller.  Man ska inte heller spara en sak som man aldrig använder, behöver eller tänker på. Vid minsta tvekan kasta säger Emmet. Nja - har inte kommit dit ännu. För även om jag läser böcker så gör jag ändå alltid efter mitt eget huvud, sällan följer jag instruktionerna helt och hållet. (det beror på vad man ska göra förstås, men när det gäller städning är det OK att prioritera lite i sin egen ordning). Hur som jag har alltid en "Tores låda" hemma där hamnar allting som inte har en plats. Den är ganska stor den där lådan men den är bra. Iden till den fick jag av en av mina första chefer. Kamrer Tore Forsberg, man duade inte på den tiden. Han var ett under av precision och noggrannhet. Men ven solen har fläckar och ibland försvann det något dokument och Fröken Andersson blev utkommenderad att leta i lådan. Det hände att man fann det man sökte efter. I sanningens namn så var det en hiskelig oreda just där, Men bara i lådan. Det var ett praktiskt tillvägagångssätt som jag tog med mig in i vuxenlivet.  Tänker i alla fall att det ska fungera.

Det svåraste med att ha en massa böcker omkring sig är att man hela tiden hittar något som man vill börja läsa i och det innebär i sin tur att det tar tid. Men å andra sidan är inte det rätt charmigt och skönt ändå? Att låta saker få ta sin tid. Om man har möjlighet till det så är det en klok inställning.

Emmet anser också att man varje vecka ska städa sin dator. Kasta alla fåniga bilder som kompisar har skickat till en - jag tror att den här boken kan vara skriven före Facebook. Förmodligen, i alla fall innan Facebook tog fart ordentligt.

Det ska också rensas ut gamla mail som man inte behöver spara på! - hur i hela friden ska det gå till? Har man gmail så behöver man inte kasta nåt var budskapet när Gmail startade en gång i värden - Du använder 8,87 GB (59 %) av 15 GB används - oops! Den städningen får vänta.

I alla fall har jag slängt en hel sopsäck idag - det känns skönt. Befriande. Imorgon får det bli dammsugning och annat här. Det värsta är i alla fall gjort. En bit i taget...


Vill ni inspireras (eller inte) av Emmets bok så läs här.

Jag kan hitta något annat - Clausewitz - OM Kriget - tittar på mig från bokhyllan. Men det kanske är bättre att ta itu med slaget om dammråttorna. För det är en vinnbar strid. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar